utorak, 20. svibnja 2014.

Koju hranu treba da jedu djeca?

Život u modernom vremenu se odvija izuzetno brzo. Ponekad jednostavno nemamo vremena da pripremimo zdrav i kvalitetan obrok.
Na svu sreću sva djeca vole pomfrit, hrenovke i paštete. Danas je pravo vrijeme da se zapitate koliko zdravo hranite svoje dijete?

Prema nekim istraživanjima djeca iznad 15 mjeseci života, nekoliko puta sedmično jedu pomfrit. Istina je da se pravi od krompira,  ali nije baš tako zdrav. Podizanje djeteta je izuzetno zahtjevno i stresno . Nije problem što će vaše dijete s vremena na vrijeme pojesti pomfrit, ali je problem što od malih nogu stiče nezdrave prehrambene navike.  Kada malo dijete u djetinjstvu nauči da treba da jede zdravu hranu, kasnije će se pridržavati svojih dobrih navika.



U nastavku slijedi nekoliko savjeta za zdrave dječije obroke

Djeca ne jedu dovoljno voća i povrća.  Gotovo polovina mališana u periodu od 1 do 2 godine uopšte ne jede povrće i voće za ručak i večeru. Neka vaše dijete nauči da voli voće i povrće od malih nogu.

Užina je izuzetno važan obrok. Djeca imaju mali stomak, koji ograničava unos hrane za vrijeme jednog obroka. Upravo zbog toga, užina je jako važna u ishrani djece. Užina koju djeca jedu uglavnom se svodi na grickalice, čips, štapiće, čokoladice, krekere, kolačiće. Umjesto navedenih gluposti, ponudite svom djetetu voće ili sir.


Nemojte odjednom izbaciti "nezdravu" hranu sa vašeg stola. Pokušajte postepeno stavljati sve više zdrave hrane na vaš sto. Iz dana u dan, loše navike će se polako promijeniti. Kada polako nezdravu hranu zamijenite zdravom, vaše dijete neće biti tužno, jer ste mu uskratili omiljene slatkiše i pozitivno će reagovati na promjenu.




Djeca su jako izbirljiva kada je hrana  u pitanju. Ponudite im najraznovrsniju hranu, neka se okus stalno mijenja. U ovakvim okolnostima će kad odrastu jesti raznovrsnu hranu.  Nemojte tjerati vaše dijete da jede namirnicu koju ne voli. Neka samo odluči šta želi jesti.

Budite uzor svom djetetu
Pokažite entuzijazam kada je raznovrsnost u ishrani u pitanju. Pravilna ishrana je izuzetno važna za razvoj djece. mnogo roditelji su stalno prezaposleni, izloženi brigama i stresu, pa i sami jedu nezdravu hranu.
Jedite voće, povrće. Pijte zdrave sokove i mlijeko umjesto gaziranih pića.  Djeca imitiraju svoje roditelje. Zdrava ishrana će pozitivno djelovati i na vas i pružiti vam dovoljno energije da pratite tempo koji diktiraju vaša djeca.

Nikada nemojte odustati
Ako vaše dijete neće da jede određenu hranu, probajte ponovo! Neka istraživanja su pokazale da se nova hrana mora servirati od 8 do 15 puta prije nego što je dijete prihvati. Samo 6 do 9% roditelja ponudi nove namirnice bar šest puta. Oslanjanje na provjerenu rutinu,  za koju znate da je dijete voli, je sigurno lakše, ali se time smanjuju šanse da vaše dijete stekne pravilne prehrambene navike.

nedjelja, 20. travnja 2014.

Gripa i prehlada u trudnoći

Trudnoća je savršeno čudo prirode i normalno je da ste za vrijeme trudnoće zdravi. Ponekad je ipak nemoguće izbjeći  prehladu i gripu. Za vrijeme trudnoće imunitet trudnice je oslabljen, tako da je mnogo više podložna virusnim infekcijama, kao što su prehlada i gripa.



Ipak, nema mnogo  razloga za paniku. Većina prehlada prođe bez posljedica po majku i plod.  U trudnoći je začepljen nos normalna pojava i nemojte previše brinuti zbog toga.
Opasna može da bude povišena temperatura.
Ukoliko vas za vrijeme gripe uhvati prehlada ili gripa povećajte unos tečnosti. Morate konzumirati najmanje 10 čaša tečnosti dnevno.  Pijte vodu, sokove i druge vrste tečnosti, posebno u situaciji kada je vaš apetit oslabljen.

Ako niste raspoloženi za sva tri obroka dnevno, jedite više manjih, ali čestih obroka kako ne biste ugrozili bebu. Odmarajte i podignite glavu dok ležite, jer tako olakšavate disanje.

Inhalacije mogu biti od velike koristi, kako biste pročistili nos i popravili disanje. Ukoliko nemate inhlator koriste peškir iznad vruće vode.

Trudnice koje od ranije imaju smetnje sa sinusima, mogu u stanju gripe i prehlade imati glavobolju. Kod ovih problema mogu od koristi biti tople obloge preko očiju, vrata i tjemena.

Tjelesnu temperaturu morate mjeriti više puta u toku dana. Ukoliko je temperatura viša od 38 stepeni Celzijusa, odmah se javite ljekaru! Medicinsku pomoć morate potražiti i ako iskašljavate gust sekret, krv ili imate bol u grudnom košu.
NIKAKVE LIJEKOVE NEMOJTE UZIMATI NA SVOJU RUKU ZA VRIJEME TRUDNOĆE!

Određeni lijekovi se mogu kupiti bez recepta. Nipošto ih nemojte koristiti bez odobrenja od strane ljekara.

Gripa ili prehlada mogu izazvati gubitak apetita. Budite uporni, unesite dovoljno tečnosti.  Sokovi, supe, žele i sladoled su jako korisni. Neprekidno grickajte zdravu hranu, kao što su krekeri, posebno kada se apetit počne vraćati u normalu.
Ukoliko simptomi potraju obavezno potražite pomoć od ljekara.

srijeda, 15. siječnja 2014.

Alergije u trudnoći

Trudnoća je savršenstvo prirode. Dobra stvar za sve trudnice koje pate od alergija je da se simptomi alergija značajno smanjuju za vrijeme sretnog stanja u kome se nalazite. Međutim, pošto svaka priča ima ono svoje ali, moram vas upozoriti na činjenicu da se za vrijeme trudnoće mogu pojaviti sasvim nove alergije ili se može pojačati intenzitet već postojeće alergije.



Organizam na alergiju reaguje na različite načine. Promjene na koži, curenje iz očiju, nosa, kašalj, sviranje u prsima su neke od manifestacija alergijskih reakcija.

Alergije za vrijeme trudnoće obično izazivaju isti uzročnici koji su opasni i izvan blaženog stanja, kao što su prašina, polen, dlake kućnih ljubimaca, grinje. Alergeni koji izazivaju alergijsku reakciju udisanjem zovu se inhalacioni alergeni. Hrana je takođe veoma čest uzročnik alergija.  Alergeni iz hrane se zovu nutritivni alergeni i to su najčešće: mlijeko, žitarice i voće.

Ukoliko imate urođenu sklonost prema alergijama, onda postoji realna opasnost da alergije buknu za vrijeme trudnoće. Sretna okolnost da neke alergije koje ste imali u prvoj trudnoći ne moraju da buknu za vrijeme druge trudnoće. Međutim, uvijek se može pojaviti neka nova alergija,s toga budite oprezni.

S napredovanjem trudnoće, zbog veličine trbuha, mijenja se mehanika disanja, trudnica sve više diše na usta i udiše sve veći broj alergena.


Zbog velikih i neprekidnih neprekidnih hormonskih promjena u  organizmu, imuni sistem trudnice je oslabljen i shodno tome neki bezopasni uzroci alergija mogu napraviti veliku štetu organizmu. U tom slučaju, treba izbjegavati velike gužve, saobraćaj i zagađene gradove.

Alergije u trudnoći se mogu uspješno liječiti. postoje lijekovi koji nisu opasni na za majku ni za bebu. Antialergijski sprejevi i antihistaminici mogu znatno ublažiti simptome. Iako se veliki broj ovih lijekova može nabaviti bez recepta, nemojte ništa učiniti na svoju ruku.
Alergije su vrlo ozbiljna i vrlo složena stanja koja moraju biti pod kontrolom stručnjaka!
Ukoliko ste ranije posjetili alergologa, bilo bi dobro da vas pregleda isti ljekar, jer najbolje poznaje istoriju bolesti i sigurno će se potruditi da uradi sve što je najbolje za vas i vašu bebu!
Takođe vodite računa o pravilnom korištenju sprejeva za nos i inhalatora. Iz svakodnevnog iskustva registruje se podatak da veliki broj pacijenata ne zna pravilno koristiti lijekove.
Takođe vodite računa o relaksaciji, jer je stres rakođe jedan od velikih okidača alergijske reakcije.


srijeda, 4. prosinca 2013.

Da li vakcine stvarno djeluju?

Moderno doba donosi mnogo dilema i velike zablude u naš život.
Otkriće vakcina je definitivno jedno od najvećih otkrića u ljudskoj istoriji. Znate li koliko života u spasile vakcine? Vakcina nije apsolutna zaštita od bolesti. osobe koje su vakcinisane protiv određene bolesti takođe mogu da obole, međutim kod vakcinisanih se gotovo nikada ne javljaju najteže forme bolesti.

U prevodu:  "Ukoliko vaše dijete dobije vakcinu protiv tuberkuloze, ono i dalje može oboljeti od ove bolesti, ali je mogućnost da se najteže forme tuberkuloze pojave izuzetno mala. U konkretnom slučaju vakcina nas štiti od tuberkuloze, ali istovremeno svodi opasnost od pojave tuberkuloznog meningitisa i sepse na najmanju mjeru."



Danas se veliki broj roditelja nalazi u dilemi da li da vakciniše svoje dijete ili ne?


Vakcine su epohalno otkriće, ali ipak nisu savršene.
Nijedna vakcina ne garantuje imunost onom ko je vakcinisan.

Imuni sistem kod ljudi je vrlo složen. Iz nepoznatih razloga,  neki ljudi ne postaju imuni nakon vakcine  i ostaju i dalje podložni bolestima. Neki ljudi vremenom izgube imunitet ukoliko ne prime još jednu dodatnu dozu. Neke tajne medicina još uvijek nije otkrila.

Ipak, vakcinacija još uvijek obezbjeđuje najbolju zaštitu protiv najvećeg broja zaraznih bolesti.

Protivnici vakcina tvrde  da je bolje pustiti dječiji imuni sistem da se razvija polako i prirodno s obzirom da vakcinacija nosi rizik od komplikacija.
Radim kao ljekar i svog sina sam redovno vakcinisala.
Odluku prepuštam vama, jer niko ne moža garantovati da se neće pojaviti određene komplikacije zbog davanja vakcine. Komplikacije u formi panencefalitisa se na svu sreću javljaju izuzetno rijetko.

Konačna odluka  je ipak na Vama. Prije nego što bilo šta odlučite podrobno se informišite o pozitivnim i negativnim stvarima, odnosno pozitivnim učincima vakcina i njihovim rizicima.
Na kraju krajeva, radi se o vašem djetetu i nemojte učiniti bilo šta zbog čega se možete kajati.

srijeda, 6. studenoga 2013.

Kako se ponašati u trudnoći?

Trudnoća je definitivno najljepši period u životu svake žene. U trenutku kada saznate da nosite novi život u sebi, osmijeh vam ne silazi s usana. Zajedno sa osmijehom, dolaze strepnja, strah i pitanje "Da li će sve biti u redu sa bebom i sa mnom? To su normalni strahovi, naravno ako su umjereni.




Za trudnoću važi opšte pravilo da vam svi dijele razne savjete  i svakodnevno "sole pamet". Postoje korisni savjeti koje treba prihvatiti, ali i mnogobrojne sujevjerne gluposti koje odmah u startu treba odbaciti.  Postoji cijeli niz predrasuda, koje su nažalost decenijama u mozgovima žena na ovom našem Balkanu.


Kako se treba ponašati za vrijeme trudnoće?
U nastavku slijede korisne informacije za sve buduće mame...

1. TRUDNOĆA NIJE BOLEST! Sve što se dešava u tijelu u trudnoći je potpuno prirodno i savršeno. Umor u trudnoći je normalna pojava. Stara pravila nalažu odmor u trudnoći.
Današnja istraživanja pokazuju da su umjereni posao i kretanje vrlo važni za zdrav ishod trudnoće, naravno ukoliko se radi o normalnoj trudnoći.
Trudnoća je savršena prilika da se odmorite. U trenutku kada osjetite umor, odmorite se koliko želite, kako želite i gdje želite. Uživajte!

2. U trudnoći je vježbanje poželjno. Ipak, nemojte raditi sve vrste vježbi. Trčanje treba izbjegavati.  Isto tako vježbe pri kojima se naprežu trbušni i leđni mišići nisu najbolji izbor. Podizanje teških tereta nikako ne dolazi u obzir. Sve  navedeno može izazvati prijevremeni porođaj.
Plivanje, šetnja i lagani aerobik su savršen izbor za trudnice. Vježbe disanja su takođe korisne.

3. U trudnoći ne treba da jedete kao dvoje, ali morate jesti za dvoje. Ne treba da jedete duple količine hrane, ali treba da jedete zdravu hranu. Obroke podijelite u nekoliko manjih. Jedite mlijeko i mliječne proizvode, jogurt, voće, povrće, ribu i piletinu. Ne treba da jedete masnu hranu, grickalice i suhomesnate proizvode. Vodite računa da namirnice budu svježe i mikrobiološki ispravne. Listerija može biti vrlo opasna bakterija u hrani za trudnice. Ponekad napravite izuzetak i pojedite ono što vam se jede, trudnoća je ipak drugo stanje.


4. U trudnoći ipak morate misliti na kilograme. Prekomjerna težina u trudnoći je razlog mnogih komplikacija, uključujući i neka životno ugrožavajuća stanja kao što je eklampsija. Normalan broj kilograma koje treba da dobijete uz trudnoći iznosi oko 12. Cifra nije ista za sve trudnice, jer ni naša konstitucija i genetika nisu iste kod svih žena. Ne smijete se udebljati naglo. Onda dolazi oticanje nogu i povišen krvni pritisak koji životno ugrožava i bebu i vas. Ne treba da držite dijetu u trudnoći, ali vodite računa šta, kada i kako jedete. Morate se kontrolisati, za dobro vaše bebe i vas samih.

5. U trudnoći nosite vedre boje, radite ono što vas čini sretnima, mislite samo pozitivno, ne čitajte previše članke i forume na internetu, uključujući i ovaj i UŽIVAJTE!
Sve će biti dobro.
Emocije u trudnoći su najintenzivnije emocije u vašim životima. Proživjela sam mnogo lijepih stvari u životu, ali je trenutak kada sam osjetila prve pokrete moje bebe najljepši trenutak u mom životu i naravno trenutak kada sam ga prvi put vidjela. Ubrzo ćete otkriti da govorim istinu. Sretno, drage moje trudnice...

ponedjeljak, 14. listopada 2013.

Koja hrana je opasna u trudnoći?

Trudnoća je najljepši trenutak u vašem životu. Od trenutka kada saznate da u sebi nosite novi život, dolazi cijeli niz strahova da ne napravite pogrešan korak i da ne ugrozite svoju malu mrvicu.
Postoji određeni broj infekcija koje su opasne u trudnoći. Jedna od njih, na svu sreću ne tako česta je listerioza.



Listerioza u najvećem broju slučajeva , nažalost izaziva pobačaj. Prenosi se putem hrane koja sadrži bakteriju Listeria monocytogenes.  S obzirom da trudnoća uglavnom dovodi do pojave smanjenog imuniteta, trudnioce su posebno osjetljive. Takođe su ugrožene bebe u stomaku i novorođenčad.  Listeria može izazvati ozbiljne komplikacije, kao što su sepsa i meningitis i druge životno ugrožavajuće bolesti.
Posebna opasnost od listerioze je pobačaj. Na svu sreću ova infekcija nije tako česta.

Postavlja se pitanje, na koji način listerioza ugrožava trudnice i njihove nerođene bebe?
Listerija  dovodi do infekcije posteljice i amnionske (plodove) tečnosti i ploda i dovodi do pobačaja, prijevremenog poroda ili mrtvorođenosti. Bebe koje prežive obično se rode ranije. Beba koja se rodi sa listeriozom je ozbiljno bolesna, jer se bolest obično manifestuje sepsom i meningitisom.  Neke bebe na rođenju mogu izgledati zdravo, ali se vrlo brzo razvija meningitis.

Kako prepoznati listeriozu u trudnoći?

Nažalost, neke žene uopšte nemaju simptome. Ukoliko se pojave groznica, glavobolja, bolovi u leđima, muka, povraćanje, proliv, treba misliti na listeriozu.  Rijetko infekcija napada centralni nervni sistem, što se manifestuje glavoboljom, mučninom i ukočenim vratom. Ponekad se javljaju konvulzije (grčevi).

Ukoliko primjetite neke od ovih simptoma odmah se javite ljekaru. Probavne smetnje obično nastaju 48 h nakon infekcije. Drugi simptomi se razvijaju za 2 do 6 nedelja, ili kasnije.
Krv se odmah može uzeti na analizu da se utvrdi infekcija.

Listeroza se može liječiti
Ukoliko ste zaraženi treba da dobijete antibiotike koji će liječiti vašu infekciju i pružiti zaštitu vašoj bebi. Ultrazvuk može provjeriti stanje vaše bebe.

Najvažnije od svega je prevencija listerioze.
ŠTA TREBA DA URADITE DA IZBJEGNETE LISTERIOZU?

U nastavku slijede savjeti o pravilnom izboru i pripremi hrane:

1. MESO, RIBU I PILETINU MORATE DOBRO SKUHATI.  Meso se mora kuhati na temperaturi od oko 70°C (ili na oko 80°C ako se kuhaju karabataci piletine). Ukoliko nemate termometar meso kuhajte sve dok ne nestane unutrašnja ružičasta boja. Nemojte probati meso dok niste sigurni da je gotovo.


2. Ukoliko jedete ostatke mesa, onda ih dobro ugrijte. U principu u trudnoći izbjegavajte ostatke hrane. Trudnica treba da jede svježu hranu.  Ukoliko, ipak jedete ostatke mesa, nemojte zaboraviti činjenicu da listerija napada i prethodno termički obrađenu (skuhanu) hranu i umnožava se čak i u frižideru.


.3. Izbegavajte nepasterizovano, svježe meso.

4. Izbjegavajte nepasterizovano kozije i kravlje mlijeko i mliječne proizvode od nepasterizovanog mlijeka (sirevi).
PAZITE NA FETA SIR I DRUGE VRSTE SIRA, OSIM AKO NE PIŠE DA SU NAPRAVLJENI OD PASTERIZOVANOG MLIJEKA.

5. Kod mikrovalne pećnice, poklopite meso ili ga umotajte, kako bi sačuvalo vlažnost. Jedan dio mesa otkrijte, kako bi moglo isparavati. obratite pažnju na temperaturu i vrijeme pripreme mesa.

6. Delikatesnu hranu koja nije podgrijana nemojte jesti. Potencijalno opasna hrana za trudnice su: pašteta, mesni namazi, dimljena riba, ukiseljena riba, dimljeno meso, suhomesnati proizvodi, salame i šunke. Konzerviranu ili vakumiranu hranu koju ne morate čuvati u frižideru možete jesti.

7. Salate iz supermarketa, posebno one sa piletinom, majonezom, jajima i morskim plodovima su dobra podloga za listeriju. Tu hranu bi trebalo izbjegavati. Posebnu pažnju treba obratiti ljeti!

9. Pojedine vrste sira su sigurne za konzumaciju. Jogurt i kiselo mlijeko takođe. Pročitajte etikete i utvrdite da su napravljeni od pasterizovanog mlijeka.

10. Dobro operite sve proizvode. Temeljito operite i ogulite voće i povrće.

11. Izbjegavajte mladice. (Konzumiranje lucerke je prouzrokovalo izbijanje listerioze 2008.godine.)

12. Operite posuđe, zdjele, činije, pribor za jelo, sunđer za suđe, dasku za sječenje. Perite ruke. Redovno perite kuhinjske krpe u toploj vodi. Čistite mašinu za suđe i mikrovalnu peć. Čistite i dezinfikujte radne površine u kuhinji.

13. Hranu nakon otvaranja brzo pojedite. Obratite pažnju na rok trajanja.

14. Provjerite temperaturu u frižideru i zamrzivaču.  Neka  temperatura u frižideru bude od 1 do 4°C, a u zamrzivaču 0°C ili ispod nule.


Imajte na umu da je hladan frižider od velike pomoći, ali ne štiti u potpunosti od listerioze. Listeria je vrlo otporan i izdržljiv mikroorganizam koji može opstati, pa čak i nastaviti da se razmnožava na hladnim temperaturama.

moja beba.com



petak, 20. rujna 2013.

Da li se smijem farbati u trudnoći?

U nastavku slijedi dilema koja muči mnogobrojen trudnice, posebno imajući u vidu činjenicu sa žene u trudnoći žele biti još ljepše nego inače.


Farbanje u trudnoći - da ili ne?

Ovo je svakako jedno od vrlo čestih pitanja koje interesuje buduće majke. Veliki broj trudnica se pita da li smiju koristiti farbe za kosu. Ukoliko se nikada prije trudnoće niste farbali nemojte se farbati ni u blaženom stanju, zbog mogućih alergijskih reakcija.  S druge strane, ako ste navikli da se farbate redovno, nastavite to i dalje. Jedino što možete da promijenite je vrsta farbe za kosu. Umjesto prekomjerno agresivnih boja koje sadrže dosta amonijaka,  koristite farbe na biljnoj bazi. Biljne farbe su potpuno prirodne i lako dostupne. Prilično su efikasne u prekrivanju sijedih, boja je postojana kosa se ne oštećuje, i što je najvažnije vaša beba je bezbijedna i sigurna.

 Ako ste navikle da posvetljujete kosu blanšom, u trudnoći zaboravite na tu proceduru, već umjesto toga izaberite neku od plavih nijansi. Prekomjerno opadanje kose je takođe vrlo čest problem s kojim se trudnice suočavaju. Pored toga kosa se lakše oštećuje i krajevi postaju ispucali i suhi. Ove promjene na kosi nastaju uslijed hormonalnih oscilacija. Problem se rješava pomoću maski i pakovanja za kosu, koje možete lako napraviti u vlastitoj kuhinji ili vam može pomoći dobar frizer.
Drage moje trudnice budite lijepe i ne zaboravite da je trudnoća najljepši period u vašim životima.