ponedjeljak, 21. studenoga 2011.

Problemi s probavom u trudnoći

Mnoge žene osjete zatvor ili opstipaciju tijekom trudnoće. Taj česti problem pogađa barem polovicu trudnica.
 
U prvom tromjesečju glavni uzroci tog problema su hormoni trudnoće koji usporavaju kretanje hrane u probavnom traktu. U medicinskom žargonu ova promjena zove se smanjenje gastrointestinalnog motiliteta. Sporiji prolazak hrane i tekućine dovodi do toga da se iz crijeva apsorbira više tekućine (možda je to samo još jedan način na koji priroda osigurava dovoljan unos tekućine u organizam). Kombinacija smanjene pokretljivosti u crijevima i čvršćih otpadnih tvari (jer se više tekućine apsorbiralo), doprinosi zatvoru.

U kasnijoj trudnoći, pritisak povećane maternice na debelo crijevo dodatno otežava prolaz stolice.

Koliko je to opasno? Naprezanje tijekom pražnjenja može dovesti do pogoršanja stanja hemeroida, natečenih vena u rektalnom području. Hemeroidi, iako mogu biti jako neugodni, rijetko uzrokuju opasne probleme i u većini slučajeva sami nestaju ubrzo nakon porođaja. Nazovite liječnika odmah ako se uz jak zatvor pojave i bolovi u abdomenu.

Uzimanje dodataka željeza, osobito visokih doza u slučaju anemije, može pogoršati stanje. Količina željeza u većini vitaminskih preparata koji se uzimaju tijekom trudnoće, najčešće ne uzrokuje ovaj problem. Provjerite što piše na vitaminima koje uzimate. Ako niste anemični, najvjerojatnije vam ne treba više od 30 mg željeza dnevno. Ukoliko vitamini koje uzimate tijekom trudnoće imaju više od ove doze, možete tražiti vašeg liječnika da vam preporuči neku drugu vrstu vitamina koji sadrže manje željeza.

Ova neugodna pojava, nastala utjecajem hormona, može se spriječiti i ublažiti hranom koja je bogatija vodom te prirodno brže prolazi kroz crijeva.

Nekoliko savjeta za prevenciju i ublažavanje zatvora:

Povećajte unos vlakana. Vlakna prolaze kroz probavni trakt neprobavljena i djeluju kao spužva - upijaju tekućinu. Povećana količina tekućine pomaže da se stolica pomiče brže i lakše. Jedite više svježeg voća i to neoguljenog (pogotovo šljive, kruške, smokve i marelice) te sušeno voće, povrće (pogotovo hrskavo povrće kao što su mrkva, tikvica, krastavac i i celer), cjelovite žitarice (musli, kruh cjelovitog brašna s mekinjama), mahunarke (grah, soja, grašak). Dodajte nekoliko žlica neprerađenih žitnih mekinja (dostupno u trgovinama zdravom hranom) u žitne pahuljice ujutro, te nakon toga popijte čašu vode. Bijelu rižu i tjesteninu zamijenite integralnim varijantama. Dvije žlice mljevenog lanenog sjemena umješanog u jogurt također može pomoći.
Povećajte unos tekućine. Ako povećate unos vlakana, morate odgovarajuće povećati i unos tekućine. Previše vlakana i premalo tekućine može zapravo pogoršati zatvor čineći stolicu još tvrđom. Pijte puno vode – barem šest do osam čaša dnevno. Mineralne vode bogate magnezijem (DonatMG, Magnesia) dodatno pomažu. Ako volite sokove, pijte nektar od šljiva, krušaka ili marelica, koji ne samo da ima veliki udio vode, nego i sadrži i više vlakna od običnog soka. Izbjegavajte dodavanje šećera u sokove.
Redovito vježbajte. Pokrećući cijelo tijelo, pokreću se i crijeva. Redovito vježbanje održava cijeli fizički sustav tijela u boljem stanju, pa tako ni crijeva nisu iznimka. Hodanje, plivanje, vožnja bicikla ili sobnog bicikla te yoga mogu ublažiti zatvor, a uz to osjećat ćete se bolje i zdravije.
Slušajte svoje tijelo. Nikad nemojte zanemariti i ignorirati odlazak na WC kada osjetite potrebu. Ako to zanemarite, mišići koji pokreću crijeva se ulijene, signal koji vas upozorava da trebate ići isprazniti crijeva oslabi i zatvor se pogoršava.
Ako nijedan od ovih savjeta ne pomogne, možete tražiti vašeg liječnika ili ljekarnika da vam preporuči uzimanje dodataka prehrani koji sadrže vlakna, a mogu se uzimati bez recepta. Jedna vrsta vlakana, Psyllium, je prirodni omekšivač stolice nalik mekinjama, dostupan u trgovinama zdravom hranom.

Plinovi i napuhnutost

Iste promjene u radu probavnog trakta koje doprinose zatvoru, mogu također uzrokovati da se osjećate napuhnuto. Kako trudnoća napreduje, osjećaj napuhanosti se povećava jer se povećana maternica i napuhnuta crijeva bore za prostor.



Pet načina da se ublaži napuhnutost:

Trudite se održati kretanje tvari u probavnom traktu. Pokušajte izbjegavati zatvor jer on doprinosi i pojavi plinova i osjećaju napuhanosti.
Jedite polako. Jedete li ili pijete brzo, gutate i zrak. Što više zraka progutate, više zraka će se kasnije naći u vašim već ionako tromim crijevima. Žvačite hranu dugo i dobro. Što bolje gornji dio probavnog trakta odradi svoj dio obrade hrane, manje posla ostat će za ostatak probavnog trakta.
Jedite hranu koja ne uzrokuje plinove. Crijeva će vam sama reći što im se „sviđa“, a što ne. Namirnice koje uzrokuju plinove su: kupus, brokula, cvjetača, prokulice, grah, zeleni papar te gazirana pića.
Izbjegavajte prženu i masnu hranu. Hrana bogata masnoćama također doprinosi osjećaju napuhanosti jer je teško probavljiva i dugo ostaje u probavnom traktu.
Jedite kao beba. Crijevima više odgovara ako jedete male, česte obroke nego da jedete tri velika obroka dnevno. Većini trudnica najviše odgovara 5-6 manjih obroka u pravilnim razmacima svaki dan.
Žgaravica

Osjećate li  peckanje u želucu koje se diže prema grlu, da vam se hrana vraća, onda imate žgaravicu. Neke trudnice muči u ranoj trudnoći, većinu muči u trećem tromjesečju. Žgaravica se pojačava nakon obilnog obroka ili kada prilegnete. Može vas boljeti trbuh ili imati osjećaj nadutosti i nakon malog obroka. Ovakav osjećaj, nažalost, "napada" 80%trudnica.

Hormoni su usporili vašu probavu pa obroci ostaju duže u želucu. Drugi hormoni koji opuštaju vaše mišiće, opustili su i mišić između jednjaka i želuca te omogućili vraćanje kiseline iz želuca. Uz to, povećana maternica pomaknuti će vaše organe prema gore i tada će žgaravica biti češća. 

Najlakši i najsigurniji način je napraviti sitne promjene u prehrani.

Jedite česte i male obroke (5-6 obroka zdrave i lako probavljive hrane), u sjedećem uspravnom položaju da fizički smanjite šanse vraćanja sadržaja.
Izbacite iz prehrane, ili barem smanjite, sljedeće namirnice: kavu, gazirana pića, vrlo slatka jela i pića kao što su med, sirupi, zatim juhe i sokove od rajčice, citrusno voće, masnu i pečenu hranu, jako začinjenu hranu, čokoladu, peperminte i punomasno mlijeko. Naime, ove namirnice mogu dodatno opustiti mišić na dnu jednjaka i pogoršati stanje.
Svakako prestanite pušiti i piti alkohol (to, naravno, vrijedi i ako nemate žgaravicu).
Nastojte svaki zalogaj dobro prožvakati.
Pokušajte otkriti koja hrana vam najviše smeta i izbjegavajte je.
Pokušajte jesti papaju nakon obroka, grickajte bademe ili jedite jogurte.
Pričekajte sat vremena nakon obroka kako biste legli i tada legnite na lijevi bok. Kada ležite, držite glavu i ramena malo povišeno od ostatka tijela.
Žvačite gume za žvakanje -  one povećavaju količinu sline u vašim ustima koja pomaže kontroli želučanih kiselina.
Pijte puno tekućine između obroka. Pijte polako i nikad više od jedne čaše za vrijeme obroka. 
Prije odlaska u krevet nemojte jesti 2-3 sata (naravno, ako to ikako možete).
Ako ništa od ovog ne pomaže, potražite savjet liječnika koji vam može savjetovati neke antacide. Međutim, iako se smatra da nema štetnih posljedica za bebu od liječenja preparatima, postoje još mnoga otvorena pitanja. Da ne nabrajamo sve potencijalne opasnosti, recimo samo da antacidi mogu usporiti apsorbciju željeza koje je izuzetno važno kod trudnica. U svakom slučaju, najbolje bi bilo izbjegavati lijekove i uspostaviti normalne prehrambene navike.     

Izvori: www. babycenter.com, www. askdrsears.com

5 savjeta za mlade mame

Neka prvi mjeseci s najdražim bićem na svijetu budu sretni i veseli.
Nakon devet mjeseci iščekivanja u rukama držite prvorođenče. Svijet se čini prekrasan, ne možete vjerovati da je to vaše dijete, osmijeh vam ne silazi s usana, a onda u jednom malom trenutku upitnik vam zasjaji iznad glave – "A što sada?“

Iako ste se možda pripremali, čitali knjige, ispitivali prijateljice s djecom, evo još nekoliko dobrodošlih savjeta za mlade mame.

1. Stvorite vezu

Iako ste devet mjeseci bilo povezani pupčanom vrpcom, dijete je nakon porođaja ostavljeno samo da istražuje svijet. Treba mu zaštita, trebate mu vi. Zato često ostvarujte fizički kontakt, stavite njegov obraz na svoj ili ga uspavljujte tako da vam čuje srce. Tako se ono osjeća sigurno - kao da je još u vašem trbuhu. Kad malo poraste, što više pokušavajte uhvatiti njegov pogled te se i na taj način povezati.

2. Spavanje

Kako se ne biste potpuno iscrpili, prvih nekoliko mjeseci pokušavajte spavati kad i vaše dijete. Nedostatak sna dovest će do bezvoljnosti, a takvi teško da se kvalitetno možete brinuti o djetetu. Zato naspavajte se, a peglanje će pričekati neke druge dane.

3. Vrijeme za sebe

Novorođenče je sada centar vašeg svijeta, ali ipak – morate uzeti koju minutu i za sebe. Neka se tata ili netko od prijatelja ili rodbine pobrine za dijete, a vi svaki dan po pola sata posvetite sebi. Udovoljite si nekom toplom kupkom, malom vježbom ili šetnjom.



4. Uspavljivanje djeteta

Iako ćete vjerojatno otkriti što vašem novorođenčetu odgovara kod uspavljivanja, hranjenja i ostalih dječjih potreba, jedno od klasičnih načina uspavljivanja jest da dijete naslonite na sebe tako da mu se glava naslanja na dio između vrata i ramena. Laganim tapšanjem rukom po leđima i pjevanjem, bolje rečeno mumljanjem, dijete će se osjetiti zaštićeno, a zvuk vašeg glasa će ga smirivati.

5. Planiranje

Iako se radi o djetetu, a ne poslovnom sastanu, planiranje je i dalje dobrodošla radnja. Dijete će vas većinom pokušati prilagoditi sebi, a još ako shvati da može manipulirati vama, to će uvelike iskoristiti. Vi zato isplanirajte kad je njegovo vrijeme za hranjenje, spavanje, kupanje i šetnju te se zajedno pokušajte držati rasporeda. Ipak, dijete je još malo, pa nemojte pretjerivati – ako osjetite da je gladno, naravno nahranite ga te ga stavite na spavanje ako vidite da bi sad najradije zaklopilo okice.

Svim mladim mamama, a i onima koje će to tek postati želimo puno veselja i sigurnosti uz njihovo prvo dijete – ne brinite, gen za mame leži u vama, samo ga trebate pronaći. 

subota, 12. studenoga 2011.

Prehrana trudnica- mitovi i istine

8 zabluda vezanih uz režim prehrane budućih mama.
Dobivanje na težini tijekom trudnoće ključno je za zdravlje djeteta i majke. Povećana težina štiti i čuva dijete, pomaže mami kod porođaja i tijekom dojenja. Žene u prosjeku dobiju 11 do 16 kilograma do kraja trudnoće. Većina tih kilograma je u tekućini u maternici, djetetu i posteljici, ali nešto ostaje i na tijelu nakon porođaja.

No unatoč tome, tijekom trudnoći bitno je paziti na prehranu. Buduće majke žele napraviti sve kako treba, ali su često bombardirane različitim savjetima i preporukama od svojih prijateljica, rođakinja, poznanika, raznih internetskih stranica i knjiga. Donosimo vam neke od najčešćih mitova vezanih uz prehranu trudnica.

1. Jesti za dvoje

Istina je da u trudnoći jedete za dvoje, ali to ne znači da morate konzumirati dvostruko više hrane. Iako nije dobro dobiti premalo kilograma u trudnoći (jer to može uzrokovati prerani porođaj), jednako je loše i pretjerivati u hrani, pogotovo u keksima, slatkim napitcima, čokoladi... Pazite na prazne kalorije jer je važnije jesti zdravo nego količinski više. U trudnoći je kvaliteta važnije od kvantitete.

2. Ne treba posebno mijenjati prehranu

Mnogi smatraju da će dijete dobiti dovoljno hranjivih tvari od vaših prijašnjih rezervi u tijelu pa stoga nije potrebno promijeniti prehranu. Nije istina da ne biste trebali mijenjati svoje prehrambene navike jer pravilna prehrana u trudnoći čini  razliku i može pomoći razvoju vaše bebe. Pogotovo ako počnete jesti organski uzgojenu hranu. Takva hrana je skuplja, ali je zdrava i isplatit će vam se u budućnosti što se tiče vašeg zdravlja, ali i zdravlja vašeg djeteta. Organski proizvedeno meso i mliječni proizvodi će vam pomoći da smanjite svoju izloženost pesticidima, hormonima i antibioticima.



3. Žudnja za određenom hranom

Trudnice osjećaju posebnu želju za različitom hranom. Mnogi vjeruju da pretjerana želja za određenom hranom znači nedostatak upravo te hrane. Ali ako žudite za primjerice sladoledom ili čokoladom, ova hrana ima malu ili gotovo nikakvu nutritivnu vrijednost tako da ova iznimna potreba za određenom hranom ne znači da u istoj morate pretjerivati.

4. Treba jesti meso

Proteini se mogu nadomjestiti i iz drugih namirnica tako da majkama koje su vegetarijanke nije nužno početi jesti meso. Trebate paziti da unosite dovoljno namirnica koje sadrže željezo, vitamin B12 te omega-3 masnu kiselinu DHA. Ako ne konzumirate mliječne proizvode morate paziti na unos kalcija koji je važan za razvoj jakih kosti vašeg djeteta. Kuhani špinat i brokula, suhe smokve i žitarice su izvor kalcija.

5. Izbjegavati ribu i morske plodove

Riba koja sadržava povećane koncentracije žive je štetna pa bi trebalo izbjegavati meso morskog psa, sabljarke, skuše i lokarde. Međutim ne trebate potpuno izbaciti sve vrste ribe iz prehrane jer one sadržavaju omega-3 masne kiseline, posebno DHA, koje su zdrave za vas, a i za razvoj mozga i očiju vaše bebe. Preporučuje se jesti raznoliku ribu i školjkaše koji sadrže niske koncentracije žive kao što su škampi, losos, konzervirana tuna, som i bakalar.



6. Kofein je zabranjen

Ako vam je kava dio jutarnje rutine i razmišljate koliko kave smijete piti, konzultirajte se s svojim liječnikom možete li popiti malu šalicu kave ujutro. Imajte na umu da kofein dobivate i iz drugih namirnica koje konzumirate tijekom dana kao čaj, čokolada, energetska pića i neki lijekovi koji također sadržavaju kofein.

7. Vitamine uzimati tek u trudnoći

Prenatalne vitamine je dobro uzimati i kad želite pripremiti svoje tijelo za trudnoću. Ali i ako ne planirate zatrudnjeti preporučuje se uzimati folnu kiselinu kad ste u reproduktivnoj dobi. Folna kiselina ili vitamin B9 poboljšava plodnost tako što stimulira ovulaciju i osigurava embriju esencijalne proteine potrebne za preživljavanje.



8. Izbjegavati štetne namirnice

U prošlosti su se s koljena na koljeno prenosile razne priče i savjeti o tome koja hrana može izazvati pobačaj, težak porod ili koja je štetna za dijete. Kinezi vjeruju da djetetu treba biti toplo jer je maternica neka vrsta inkubatora pa nije dobro jesti 'hladnu' hranu kao što su lubenice i tikvice. Banane, lignje, papaja i jaja su također bile nepreporučljiva hrana prema nekim praznovjerjima i mitovima. Prema nekim vjerovanjima i boja hrane utječe hoće li dijete biti svjetlijeg ili tamnijeg tena. Najbolje je konzultirati se s svojim liječnikom o tome kakva je prehrana najpreporučljivija u vašem najljepšem iščekivanju.

she.hr